Noutăţi
A.O. „Speranță și Caritate” în ajutor familiilor cu copii cu dizabilități
De ajutor din parte asociației au beneficiat mai mulți copii, care au nevoie de îngrijire specială sau care au probleme de mobilitate.
Seminar de instruire
La 21 iunie curent în incinta Consiliului raional Făleşti a avut loc seminarul de instruire cu tematica “Mecanismul de colaborare intersectorială în domeniul medico-social în vederea prevenirii și reducerii ratei mortalității materne infantile și a copiilor cu vârsta de până la 5 ani la domiciliu”, la care au participat asistenții sociali comunitari din raion. Activitatea a fost organizată de către Dna Maria Marcu, specialist principal în protecţia drepturilor copilului.
Evenimentul a avut drept scop informarea participanților cu privire la standardizarea procesului de coordonare şi cooperare intersectorială privind prevenirea mortalităţii materne, infantile şi a copiilor cu vârsta de până la 5 ani la domiciliu.
În cadrul ședinței s-au specificat atribuțiile asistentului social comunitar și medicului de familie. La nivel local, implementarea mecanismului de colaborare intersectorială ţine de competenţa acestora.
De asmenea, specialistul a specificat importanța participării asistentului social comunitar, medicului de familie şi/sau asistentului medicului de familie, altor specialişti relevanţi la mobilizarea comunităţii în activităţi de prevenire a mortalităţii materne, infantile şi a copiilor cu vîrsta de pînă la 5 ani la domiciliu.
Ședința Fondului Local de Susţinere Socială a Populaţiei
La 19 iunie curent a avut loc şedinţa Consiliului de administraţie al fondului local de susţinere socială a populaţiei cu următoarea ordine de zi:
1. Cu privire la acordarea ajutoarelor materiale pentru luna iunie familiilor defavorizate (conform cererilor depuse);
2. Cu privire la acordarea ajutoarelor materiale unice foștilor deportați și deținuți politici din raion.
Astfel, prin decizia Nr. 21 și 22 din 19.06.2017 s-a decis acordarea ajutoarelor materiale familiilor social-vulnerabile, pentru 80 familii în sumă totală de 67100 lei. Banii vor fi alocaţi din bugetul Fondului local de susţinere socială a populaţiei categoriilor de persoane nominalizate.
Totodată, în scopul ameliorării situației materiale a foștilor deportați și deținuți politic, Consiliul de admininistaţie al Fondului republican de susţinere socială a populaţiei a stabilit acordarea ajutoarelor materiale unice, prin intermediul fondurilor locale, în cuantum a câte 700 lei pentru 123 persoane din raion.
De asemenea, persoanele care au atins vârsta de pensionare și domiciliază în Republica Moldova, dar beneficiază de pensie din alt stat, la fel vor fi incluse suplimentar în liste în baza documentelor oficiale, care confirmă că au fost deportați și reabilitați cu anexarea acestora la dosar.
Beneficiarii de ajutoarele materiale menționate vor putea ridica banii de la Î.S. „Poşta Moldovei”.
Locul unde bătrânii se simt ca acasă
În orașul Fălești este un loc unde bătrânii se pot retrage în liniște după vârsta de pensionare. Pe strada Cernăuților 5 se găsește Complexul de Servicii Sociale „Pentru Voi”, care adăpostește 32 de bătrâni de diferite categorii sociale.
Pe lângă serviciile acordate gratuit, Complexul prestează o gamă de servicii sociale contra plată. Acestea sunt oferite persoanelor vârstnice şi persoanelor adulte cu dizabilităţi, ai căror copii, conform legislaţiei, sunt obligaţi să-i întreţină, dar din motive întemeiate nu-şi pot realiza obligaţiile. În cazul acestor persoane, copiii achită o taxă lunară în sumă de 4130 lei, iar părinții lor locuiesc în condiții foarte bune, la cald, sunt alimentați corespunzator și primesc îngrijire medicală.
Plasamentul temporar şi de lungă durată din cadrul Complexului prevede plasamentul persoanei vârstnice şi persoanei adulte cu dizabilităţi, cu o durată nedeterminată sau durată de până la şase luni, cu prestarea spectrului de servicii în corespundere cu necesităţile stabilite în planul individualizat de asistenţă şi cererea persoanei (alimentaţie, asistenţă medicală, asistenţă igienico-sanitară, asistență juridică, consiliere psihologică, agrement, reabilitare, ergoterapie, kinetoterapie, (re) integrarea familială şi comunitară. Ținem să menționăm că masa este servită în spațiul special amenajat iar pentru persoanele nedeplasabile în cameră.
Cunoaștem faptul că fiecare persoană este unică: unele dintre ele au mari probleme de vedere și auz, altele se deplasează greu sau sunt țintuite la pat. Astfel, noi încercăm să oferim soluții personalizate pentru fiecare în parte și să asigurăm îngrijirea vârstnicilor într-o atmosferă plăcută și prietenoasă cu ajutorul personalului atent selecționat în acest sens.
Pentru sănătatea fizică și psihică a beneficiarilor, conducerea încurajează practicarea plimbărilor în aer liber, unde aceștia se pot recreea sau pot socializa între ei, lectura, masajul etc. Complexul dispune de televizor, radio, conexiune la internet, cărți, ziare etc.
Suntem un “cămin familial”, care oferă „o rază de lumină” persoanelor vârstnice, ajutându-i să-și accepte neputința și problemele specifice vârstei, oferindu-le un suport în desfășurarea activităților de baza și sprijin pentru o viață activă. Dorința noastră este să ajutăm persoanele vârstnice să se simtă ca într-o familie.
Dorim să oferim apropiaților Dvs o bătrânețe frumoasă și avem grijă ca ei să se bucure din plin de aceste zile de repaus!
A V I Z
Direcția Asistență Socială, Protecție a Familiei și Copilului Fălești Vă informează cu referire la prestarea serviciului balneosanatorial, dreptul și modul de distribuire a biletelor de reabilitare/recuperare:
- Beneficiari ai serviciului pot fi:
- persoanele în vârstă;
- persoanele cu dizabilități;
- Mod de acordare:
a) Cetățeanul se adresează la Direcția Asistență Socială, unde depune o cerere însoțită de pachetul de acte, care confirmă necesitatea de a beneficia de acest serviciu:
a) actul de identitate (copie și original);
b) legitimația de pensionar (copie și original);
c) certificatul privind gradul de dizabilitate eliberat de către Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă sau de către structurile sale teritoriale;
d) adeverința pentru primirea biletului de tratament (Formular nr.070/e);
e) extrasul din contul personal de asigurări sociale eliberat de Casa teritorială de asigurări sociale sau copia de pe prima și ultima pagină care conțin înscrieri ale carnetului de muncă.
Biletul se acordă o dată la 3 ani din data depunerii și înregistrării cererii (cap.II, punctul 7 din Regulamentul cu privire la modul de evidență și distribuire a biletelor de reabilitare/recuperare acordate persoanelor în vârstă și celor cu dizabilități aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.372 din 06.05.2010).
3. Facilități:
Bilete gratuite se eliberează:
- persoanelor cu dizabilități severe, accentuate neangajate în câmpul muncii;
- persoanelor în vârstă beneficiare de pensie pentru limită de vârstă sau alocație socială de stat, neangajate în câmpul muncii.
Bilete cu reducere de 70% din cost se eliberează:
- persoanelor cu dizabilități severe, accentuate angajate în câmpul muncii;
- persoanelor cu dizabilități medii neangajate în câmpul muncii;
- însoțitorilor persoanelor cu dizabilități severe de vedere și/sau locomotorii (utilizatorii de fotolii rulante), care potrivit concluziei Consiliului Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă sau a structurilor sale teritoriale necesită ajutor permanent din partea altei persoane.
Bilete cu o reducere de 30% din cost se eliberează:
- persoanelor cu dizabilități medii angajate în câmpul muncii;
- persoanelor în vârstă beneficiare de pensii pentru limită de vârstă, pensii de dizabilitate sau de alocații sociale de stat, angajate în câmpul muncii, înregistrate oficial sau care desfășoară activități de întreprinzător de diferite forme.
De asemenea, Direcția Asistență Socială poate oferi bilete de reabilitare la Centrul republican de recuperare a invalizilor și pensionarilor „Speranța” din or.Vadul lui Vodă și la Centrul de reabilitare a invalizilor şi pensionarilor „Victoria”, or.Sergheevca, Ucraina.
Concursul naţional pentru toate familiile din Moldova „Familii diferite, aceeași dragoste”
În contextul Zilei Internaționale a Familiei, celebrată anual la 15 mai, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei lansează Concursul naţional pentru toate familiile din Moldova „Familii diferite, aceeași dragoste”. Indiferent de numărul membrilor săi, familia înseamnă dragoste, grijă şi ocrotire părintească. În acest sens, ministerul vine să susțină familiile ca un mediu armonios în creșterea și dezvoltarea copiilor.
Începând de astăzi, pe parcursul următoarelor 24 de zile (18 aprilie-11 mai 2017), familiile din toată ţara pot trimite la sediul ministerului video de un minut și pozele lor care respectă tematica concursului, împreună cu o mică descriere sau un moto al familiilor lor. Cele mai reuşite lucrări vor fi premiate pe 15 mai, de Ziua Internațională a Familiei.
Prin această iniţiativă, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei își propune să promoveze la nivel național unicitatea tuturor familiilor din țara noastră, inclusiv familii monoparentale, asistenți parentali profesioniști, case de tip familial, copii care cresc cu bunici, unchi sau mătuși.
Toate fotografiile și filmulețele pot fi expediate pe email: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. sau la adresa: Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Concursul ” Familii diferite, aceeași dragoste”, str. Vasile Alecsandri 1, Chișinău, MD 2009, Republica Moldova. Pentru detalii apelați la numărul de telefon: 022-269-358.DEMERS
Ședinţa Comisiei multidisciplinare pentru protecția socială a persoanelor în dificultate sau cu dizabilități de peste 18 ani
La 26 ianuarie curent în incinta Consiliului raional a avut loc şedinţa Comisiei multidisciplinare pentru protecția socială a persoanelor în dificultate sau cu dizabilități de peste 18 ani, în cadrul căreiaau fostexaminateurmătoarele chestiuni:
1. Cu privire la examinarea dosarului solicitanților serviciului de plasament temporar, contra plată, la Complexul de Servicii Sociale „Pentru Voi”;
2. Cu privire la examinarea dosarului solicitanților serviciului de plasament în regim de urgență, de scurtă durată, la Centrul de Asistență Socială „Vivatis”;
3. Cu privire la examinarea a 22 dosare ale solicitanților de prestare a serviciilor de alimentație pentru luna ianuarie, la cantina de ajutor social din sat. Bocani și Izvoare;
4. Cu privire la examinarea dosarului solicitanților serviciului de îngrijire socială la domiciliu atât gratuit, cât și contracost;
5. Cu privire la executarea deciziilor Comisiei multidisciplinare pentru protecția socială a persoanelor în dificultate sau cu dizabilități de peste 18 ani din ianuarie 2016.
În cadrul ședinței, primarii s-au pronunţat în privința modificării regulamentului privind funcționarea cantinelor de ajutor social și au soliciat încadrarea unor categorii de persoane în situații de risc care nu figurează în prevederile actualului regulament. S-a pus accent pe calitatea efectuării evaluărilor în teritoriu și perfectarea pachetului de documente al beneficiarilor de către asistentul social comunitar. Astfel, în luna iulie a anului curent, membrii comisiei au hotărât să efectueze evaluarea condițiilor de trai ale beneficiarilor din plasament și să revizuie planul individualizat de asistență.
Totodată, Dl Valeriu Muduc, Președintele Comisiei, a atenționat primarii despre atribuțiile pe care le exercită, contribuind la îmbunătățirea modului de viaţă al persoanelor în etate și cu dizabilități aflate în dificultate.
„Spune stop violenței domestice”
La data de 09 decembrie curent în incinta gimnaziului “Ion Dumeniuk” din sat. Călugăr a avut loc seminarul zonal cu tematica „Spune stop violenței domestice”, organizat de către Dna Vera Rurac, asistent social comunitar, în colaborare cu reprezentanți din cadrul Centrului de Asistență Socială “ProSperare” și angajații Inspectoratului de Poliție Fălești. Activitate desfășurată în cadrul campaniei naţionale ''16 zile de activism împotriva violenței bazate pe gen''.
La eveniment au participat membrii echipelor multidisciplinare din localitățile Taxobeni, Izvoare, Risipeni și Sarata Veche, cadrele didactice din cadrul gimnaziului, elevii claselor a V-IX-a și părinții acestora.
Activitatea a avut drept scop preîntâmpinarea şi dezarmarea oricărui tip de comportament violent indiferent de vârstă și intensificarea capacităţilor membrilor echipelor multidisciplinare în prevenirea violenţei bazate pe gen.
În cadrul întrunirii au fost prezentate, de către Dna Maia Cenușă, locotenent major de poliție, specialist principal al serviciului prevenție, date cu privire la cazurile de violență domestică pe raionul Fălești.
Au fost organizate jocuri pentru elevi, care să ducă la prevenirea/stoparea/corectarea unor comportamente neadecvate, moderator fiind Dna Lilia Malachi, directorul Centrului de Asistență Socială “ProSperare”. De asemenea, Dna Malachi a pus în discuţie tema “Modalități de prevenire a delicvenței juvenile la adolescenți și preadolescenți". Aici elevii au fost deschişi la discuţii, şi-au expus opiniile, au adus argumente la situaţiile de caz.
Ca suport pentru clarificarea şi înţelegerea conceptului de violenţă, identificarea cauzelor acesteia, conceperea unor măsuri de combatere şi prevenire, elevii au venit cu citate și cu un recital de poezie despre violență.
La finele activității, pentru cei prezenți au fost distribuite pliante și broșuri informative.
MANAGEMENTUL DE CAZ ÎN ASISTENȚA SOCIALĂ
La data de 09-11 noiembrie curent, în incinta Centrului de asistenţă specializată şi formare continuă „Casa Speranţei” din or. Fălești a avut loc atelierul de instruire cu genericul ,,Managementul de caz. Insturumentarea cazurilor de sprijin familial”, organizat în colaborare cu A.O.” Parteneriate pentru fiecare copil”.
La eveniment au participat asistenții sociali comunitari și specialiști din cadrul Direcţiei Asistenţă Socială, Protecţie a Familiei şi Copilului.
În calitate de formator a fost Virgiliu Hangan – coordonatorul proiectului „Familie Puternică pentru fiecare copil” finanțat de USAID și implementat de către A.O. ,,Parteneriate pentru fiecare copil” în 11 raioane din R.Moldova, inclusiv,.în raionul Fălești.
Scopul acestui atelier este de a consolida cunoştinţele participanţilor cu privire la aplicarea managementului de caz prin prisma celor opt indicatori de bunăstare a copilului: sănătate, siguranţă, incluziune, responsabilitate, respect, activism, afecţiune și realizări.
Printre subiectele esenţiale abordate pe parcursul atelierului, au fost:
- Domeniile de bunăstare a copilului.Ce este Bunăstarea copilului?
- Factorii protectori ai familiei;
- Instrumentele raportate metodei managementului de caz.
Participanţii la atelier s-au arătat interesaţi de această nouă abordare care poate fi adaptată la contextul naţional şi integrată în practicile de lucru cu copiii şi familiile.
Direcția Asistență, Socială, Protecție a Familiei și Copilului și Asociația Obștească ,,Speranță și Caritate” - o colaborare de success în domeniul protecției sociale
Scopulul întrevederii a fost de a deschide o colaborare durabilă, în vederea îmbunătățirii calității vieții copiilor cu dizabilități din raion.
În cadrul întrunirii au fost discutate obiectivele proiectului, responsabilitățile fiecărei părți și acțiunile care urmează a fi întreprinse în vederea susținerii familiilor cu copii cu dizabilități.
La întrunire au participat 16 familii, care au la întreținere copii cu dizabilități severe din copilărie. Au fost identificate cele mai stringente probleme ale acestora și care ar fi soluțiile, acțiunile necesare pentru diminuarea nevoilor cu care se confruntă.
DASPFC a mulţumit asociației pentru iniţiativa cu referire la intensificarea conlucrării între cele două părţi și dezvoltarea parteneriatului în vederea acordării sprijinului familial famiilor cu copii cu dizabilități.